به دست آورده و از طریق صادرات، کالاهای تولیدی مازاد برمصرف خود را به کشورهای دیگر ارسال میکنند. گرچه یک کشور ممکن است از عوامل تولید مختلفی برخوردار باشد و بتواند انواع کالا را تولید کند، اما قادر به تولید آنها با قیمت مساوی نخواهد بود. علت اولیه مبادلات بین المللی، در ظاهر اختلاف قیمت کالا و خدمات کشورهاست. تفاوت قیمت ها یا به دلیل تفاوت در شرایط عرضه یا امکانات تولید و یا تفاوت در شرایط تقاضا یا الگوی مصرف و یا ترکیبی از آنهاست. تفاوت در شرایط عرضه، ممکن است ناشی از تفاوت در منابع طبیعی، کارایی، مهارت کار، سطوح تکنولوژی تولید، فراوانی عوامل تولید و غیره باشد. با این حال، تفاوت در هزینه یا شرایط عرضه، به تنهایی عامل اختلاف قیمت نیست بلکه تفاوت در شرایط تقاضا که عمدتاً توسط سطح درامدها و الگوی مصرف متفاوت کشورها شکل م یگیرد، در ایجاد اختلاف قیمت ها به اندازه تفاوت عرضه تأثیر دارد.هر کشوری با شروع مبادله المللی می تواند عوامل تولید خود را در تولید محصولاتی به کار برد که بازده بیشتری دارند و آنها را با محصولات دیگر کشورها مبادله کند. مبادلات بین الملل، زمینه ساز ایجاد تخصص بین المللی  می شود. مؤسسات اقتصادی با دسترسی به بازارهای خارجی از طریق صادرات، رشد بیشتری پیدا کرده و به این وسیله محصولات خود را با کیفیت بهتری به بازار داخلی و خارجی عرضه می کنند و سود بیشتری به دست می آورند. تمایل به ادامه  سرمایه گذاریهای صنعتی، ضرورت رشد اقتصادی، انگیزه کسب برتری و شهرت در صحنه بازرگانی، تأکید بر ارتقای کارایی و سودآوری، اشباع بازارهای داخلی، سیاست تولید انبوه و نیاز به درامدهای ارزی، از جمله عواملی هستند که ضرورت و اهمیت بازاریابی بین المللی را بیشتر آشکار می سازند امروزه مشغول به هر کسب و کاری که باشید، چه صاحب یک فروشگاه کوچک و چه مدیر یک سازمان بزرگ باشید، قطعا در مورد تبلیغات، فروش مستقیم، بازاریابی تلفنی، برندینگ و غیره مطالب زیادی شنیده اید و مسلما می دانید که تمامی این مفاهیم تشکیل دهنده مفهوم بزرگتری هستند که بازاریابی خوانده می شود. با این حال افراد بسیاری هستند که به بازاریابی با دیدی متفاوت می نگرند. برخی آن را تنها عوام فریبی می دانند و برخی نیز عقیده دارند که وسیله کسب سود برای افرادی خاص است.

سه دلیل اهمیت بازاریابی (مارکتینگ خارج از ایران)

1-فروش بیشتر :

·هنگامی که مردم متوجه این امر شوند که کسب و کار شما وجود خارجی دارد بیشتر احتمال دارد که به مشتری شما تبدیل گردند. اگر کمپین بازاریابی شما به خوبی انجام گیرد و به اهداف خود برسد. شما می توانید به راحتی افزایش فروش را در اقلام قابل تحویل خود لمس کرده و مشاهده نمایید.بدون در نظر گرفتن نوع کالا و خدماتی که در حال ارائه آن ها هستید و نوع استراتژی بازاریابی که اتخاذ نموده اید در صورتی که درست به اجرا در بیاید حتی می توانید در ساعات اولیه نیز شاهد افرایش فروش خود باشید. در این مورد مثال های گوناگونی وجود دارند که با جست و جوی آن در گوگل به سرعت می توانید ان ها بیابید 

 

 

2-افزایش آگاهی بیشتر

ممکن است بسیاری از بهترین مشتریان شما تبلیغات محصول و خدماتتان را صدها بار قبل از خرید دیده باشند. بسیاری از افراد روزانه با تبلیغات آنلاین و سنتی بسیاری مواجه می شوند و به جای اینکه به سرعت افدام به خرید بکنند سعی در به یاد سپردن آن برند، برای خرید های آینده می نمایند با افزایش اگاهی از طریق فعالیت های بازاریابی می توانید یک ساختار عظیم از مشتریان بالقوه بسازید که می دانند شما هستید، چیزی برای ارائه دارید، قادرید که نیاز آن ها را برطرف سازید. و دقیقا خواهند یافت که چگونه شما را پیدا کنند.

 3 -یک دارایی اجتماعی خواهید ساخت.

 

هنگامی که تجارت خود را به تازگی راه اندازی کرده اید جایگاه شما در بازار مانند یک نقطه در اقیانوس می ماند. با شروع فعالیت بازاریابی است که با اجتماعات مختلف، فرهنگهای متفاوت و دنیای از ارتباطات گوناگون آشنا میگردید. بازاریابی چشمان شما به روی حقایق صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید باز خواهد کرد. با شروع اولین کمپین خود می توانید متوجه شوید که رقیبان شما در حال انجام چه کاری هستند. این اطلاعات هستند که به شما کمک خواهند کرد برای بهبود کمپین، افزایش تعداد مشتریان بالقوه و اخذ استراتژی های فروش و … اقدامات لازم را انجام بدهید

نتیجه گیری

برای دستیابی به مشتریان به نحو بهتر و مؤثرتر از رقبا می بایست ابزارها و تاکتیک های مناسب داشت، چون بازارها متفاوت هستند و تفاوتهای بسیار زیادی با یکدیگر دارند .دیگر نمی توان برای تمام بنگاه های اقتصادی نسخه واحد پیچید،، برای توفیق در هر بازار متناسب با نوع صنعت و توان و قابلیتهای بنگاه اقتصادی می بایست آمیزه بازاریابی یا تاکتیک های خاص آن را طراحی و به اجرا دراورد .بازاریابی بین المللی زمینه را برای شرکتهای فعال درصنعت فراهم می آورد.اما شرکتها باید فرصتها را به درستی شناسایی کرده وبا توجه به نقاط ضعف وقدرت خود وبا شناسایی راهکار مناسب واستراتژی هدفدار وارد بازار شوند. طور کلی امروزه شرکتها در سطح بین الملل فعالیت می کنندوسعی می کنند تمام فعالیتهای خودرا با استراتژی های بین المللی  هماهنگ سازند وبه این منظور تلاش انها بازایابی در سطح جهانی می باشد تا بتوانند نیازهای  مشتریان خود را برآورده کنند

گرد آورنده :زهرا پژاوند