رویکرد بی تو سی بزرگترین مدل تجاری مورد استفاده در دنیا به شمار می رفت و پیش از این، رویکرد ( کسب و کار به مشتری کار به کسب و کار ) نیز پشت سر آن قرار داشت. 

پس از آن با ظهور اینترنت و سهولت کسب و کار اینترنتی، ( رویکرد کسب و کار ) که گاهی اوقات مصرف کننده به کسب و کار  نیز نامیده میشود ابداع گردید. به زودی این (C2B) (مشتری به کسب و کار ) به بزرگترین روش کسب و کار در دنیا تبدیل شده و حتی تمامی کسب و کارها را مجبور به ایجاد تغییراتی در .استراتژی هایشان نمود سی تو بی جدیدترین مدل تجاری است که بر پایه تجارت اینترنتی است. در این مدل، مشتریان به فروش محصولات و خدمات (مشتمل بر نظرات) خود به شرکت هایی می کنند که حاضر به خرید آنها هستند. در واقع مصرف کننده محصولات یا خدماتی را ایجاد بر پایه مشارکت مصرف کننده در تعریف C2B میکند که توسط سازمانها و شرکتهای تجاری به مصرف میرسند. رویکرد فرصتها و راهکارهاست و این امکان را فراهم میکند تا مصرف کننده نیز نقشی در تولید یک محصول یا توسعه خدمات داشته ، به جای این که یک شرکت تجاری، خدمات یا محصولات خود را تبلیغ نموده و منتظر C2B باشد. در نوع دیگری از رویکرد خریداران آنها بماند، مصرف کنندگان در ازای مبلغی که حاضر به پرداخت آن هستند، خدماتی را از شرکت تجاری تقاضا می نمایند و منتظر پاسخ از جانب آن شرکت تجاری می مانند. به عنوان مثال زمانی که مشتری (مصرف کننده) نظرات خود را در مورد چیزی منتشر میکند یا ایده ای کارآمد برای توسعه محصولات به یک شرکت می دهد، در این صورت در حال ایجاد ارزش برای آن کسب و زمانی حاصل میشود که مصرف کننده با شرکت تجاری قراردادی بسته و در ازای دریافت C2B کار خواهد بود. نوع دیگری از مبلغی، محصولات آن شرکت را در وبلاگ، وب سایت یا رسانه های اجتماعی خود معرفی و تبلیغ می نماید. مثال شرکتهای غذایی ممکن است از بالاگرهای غذایی (بالگر عموما شخصی است که دنبال کنندگان زیادی در رسانه های اجتماعی داشته و نظرات وی می تواند بر روی این افراد تاثیرگذار باشد) درخواست نمایند که محصول جدیدی را معرفی و برای خوانندگان خود مورد نقد و بررسی قرار دهند. گاهی اوقات نیز شرکتهای تجاری در ازای نقد و بررسی محصولات خود در یوتیوب توسط یک بالاگر، محصولاتی رایگان به عنوان پاداش برای وی در نظر میگیرند یا طی قراردادی، مبلغی پول به حساب وی واریز میکنند. امروزه با ساده سازی فرآیند پرداخت پول به بلاگرها، انجام چنین کارهایی را تسهیل نموده اند. Adsense/Ads Google سرویس هایی نظیر این سرویس ها در واقع پلتفرم هایی تبلیغاتی هستند که روشهای تبلیغاتی مختلف را در اختیار کاربران قرار می دهند. همچنین به صاحبان وب سایت اجازه می دهد که با ایجاد پیوندهایی (لینک هایی) به محصولاتی Affiliates Amazon سرویس هایی نظیر مشخص در وب سایت خود، به کسب درآمد بپردازند. در این حالت تبلیغاتی بر روی وب سایت قرار داده میشود که بازدید کننده با کلیک در نقطه ی مقابل مدل تجاری کسب C2B بر روی آنها مستقیما به صفحه ی بررسی و خرید اینترنتی آن محصول هدایت میشود. مدل نیز به کار روند و مصرف کننده باید C2B قرار دارد. قوانین خرید و فروش و تجارت باید در مدل های (B2C )و کار به مشتری .چیزی دارای ارزش افزوده را به کسب و کار یا شرکت تجاری ارائه نماید با سایر روشهای C2B میگوید که بارزترین تفاوت Solutions C2B برنت واکر، قائم مقام و مدیر ارشد بازاریابی در شرکت تجاری این است که در آن مصرف کنندگان به شرکت تجاری ارزش ارائه میدهند. این کار میتواند مشتمل بر مشارکت مشتریان در ایجاد ایده ها، مفاهیم متفاوت از محصوالت یا خدمات و ارائه راهکار هایی به شرکت تجاری از طریق رسانه های اجتماعی باشد که در آن مصرف کنندگان می توانند محصولات یا خدماتی را به شرکتهای تجاری C2B تجارت الکترونیک نوع مهمی از ارائه نمایند، و شرکت های تجاری در قبال آن محصولات یا خدمات، مبالغی را به مصرف کنندگان بپردازند. این نوع تجارت کامال رویکردی است که میتواند به عنوان مدل جدید تجارت و بازاریابی یک C2B است. مدل B2C نمونه معکوس شده ی مدل سنتی شرکت تلقی شده یا این که به مدلی که پیش از این در آن شرکت استفاده میشده افزوده گردیده و آن را تکمیل نماید. تفاوت مهم ، مشتری به عنوان بخشی از رابطه تجاری به شمار می رود. C2B وجود دارد این است که در رویکرد B2C و C2B دیگری که بین و برای این که یک رابطه پایدار باقی بماند باید هر دو طرف، وجود یکدیگر را به رسمیت بپذیرند. از این رو مصرف کننده نقشی .خواهد داشت C2B اساسی در پیشبرد اهداف بازاریابی رابطه مند نمونه ای از بازاریابی است که در آن محصولاتی توسط مشتریان به صاحبان کسب و کار فروخته می شود. مشتری یا در واقع شخص، از طریق اینترنت لینکی را به صورت آنالین منتشر میکند که از طریق آن میتوان به درگاه خرید یک محصول دست یافت. بدین ترتیب، مثال یک نویسنده می تواند با فروش موفق آثار خود از طریق اینترنت، عدم موفقیت در فروش به صورت سنتی را جبران نماید. یک عکاس نیز می تواند تصاویر ثبت شده ی خود را به صاحبان کسب و کار بفروشد. در این مثال، گاهی اوقات شرکتها و آژانسهای عکاسی، با عقد قراردادهایی تصاویر را از عکاسها خریداری میکنند. بدین ترتیب، اشخاصی  که پیش از این تنها خریدار محصولات یا خدمات شرکتها بودند، اکنون می توانند از مهارتها و قابلیت های خود استفاده نموده و به فروشنده خدمات و محصولات خود تبدیل گردند.

  c2b شامل 3 مولفه اصلی است 

مصرف کننده که میتواند هر شخصی باشد که به ارائه یک محصول یا خدمات به شرکت یا سازمان می پردازد. بسته به مدل مورد استفاده، مشتری می تواند یکی از افراد زیر باشد مدیر شبکه یا سایت یا بالاگر که می تواند با نمایش آخرین محصولات یک شرکت در وب سایت، وبلاگ یا رسانه های اجتماعی خود به تبلیغ آنها بپردازد .

عکاس که می تواند تصاویر خود را به صاحبان مشاغل بفروشد-

 شخصی که فعالیت زیادی در شبکه های اجتماعی داشته و هزاران دنبال کننده دارد می تواند تصاویر یا فیلم هایی از خود در حال استفاده از محصولات یا خدمات یک شرکت تجاری منتشر نموده و بدین ترتیب آن را به مخاطبین خود در رسانه های اجتماعی معرفی .نماید افرادی که در نظرسنجی ها شرکت میکنند میتوانند داده های ارزشمندی برای تحقیقات کسب و کار فراهم کنند.

 هر شخصی که دارای ارتباطات مناسب در زمینه پیشنهاد مشاغل بوده و از طریق وب سایتهای کاریابی به پیشنهاد کار به افراد می پردازد .

کسب و کار :  متشکل از هر گونه شرکت تجاری یا کسب و کار دیگر است که با کمک درگاه های ( پورتال ) واسطه به خرید محصولات یا خدمات از یک شخص ( مصرف کننده) می پردازد. این رابطه تجاری می تواند دلیل  متعددی داشته و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام گیرد. مثال هایی از شرکتهایی که می توانند جزو چنین مشتریانی باشند عبارتند از .شرکت هایی که نیاز به تبلیغات آنالین دارند .آژانسهای  تبلیغاتی که نیاز به خرید تصاویر ثبت شده توسط عکاسان دارند تا محتوای خود را کاربر پسند تر سازند- شرکت هایی که نیاز به استخدام فرد یا افراد جدیدی داشته تمایل دارند که بهترین نفرات ممکن را از طریق سایت های استخدامی به .کار گیرند  .تولید کنندگانی که نیاز به بازخورد نسبت به محصولات خود داشته تا بتوانند نسبت به توسعه آن محصولات اقدام نمایند .

 واسطه : معمولا به درگاهی ( پورتال ) گفته میشود که توسط کسب و کار ( خریدار ) ( و افراد ) فروشنده مورد استفاده قرار میگیرد. واسطه، عنصری ضروری بین خریدار و فروشنده است. این پورتال یا درگاه می تواند یک خریدار را به فروشندگان متعددی پیوند دهد، نظیر فروشگاه آمازون؛ یا میتواند هم توسط افراد و هم توسط شرکت های تجاری مورد استفاده قرار گیرد، نظیر فیسبوک و ای ی . تبلیغات ِب سنتی از جمله تبلیغات تلویزیونی قادر به انجام چنین کارهایی نیستند. ولی حسابهای فیسبوک، توییتر، فروشگاه اینترنتی آمازون یا .یک وب سایت پیشرفته نمونه هایی عالی از واسطه ها هستند.

منبع : ajelaw.com