- در جلسه ها ساکت ننشینید
شاید جلسه های شرکت به نظرتان یک اتلاف وقت واقعی باشد چون معمولا کار زیادی در آنها انجام نمی شود. اکثر افراد معمولا در جلسه های کاری ساکت نشسته و به دیوار روبه رویشان خیره می شوند
یا با مو بایل هایشان بازی می کنند و عده کمی هم در جلسه فعالیت می کنند. با اینکه این وضعیت برای کارمندان متوسط بد نیست، اما سعی ما این نیست که متوسط باشیم. پس حرف بزنید و در جلسه
شرکت، فعالیت داشته باشید. دقت کنید که وضعیت تعادل را رعایت کنید. نباید اینقدر ساکت باشید که حضورتان با تابلوی روی دیوار تفاوتی نداشته باشد و نه اینکه به نظر برسد عاشق صدای خودتان
هستید، چون بی وقفه حرف می زنید و نوبت را به کسی نمی دهید. اینکه نظراتتان را به گوش بقیه برسانید، یکی از اسرار برجسته شدن در محل کار است. از مخالفت کردن با دیگران، حتی رئیستان، واهمه
نداشته باشید تا زمانی که این مخالفت به طریقی محترمانه و سازنده ابراز شود، دلیلی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.
۳- قابل اعتماد باشید
یک پروژه تکنفره ، می تواند اعتبارتان را بالا ببرد اما اعتباری که برای قابل اعتماد و اطمینان بودن به دست بیاورید، سخت تر است. اینکه به فردی در اداره تبدیل شوید که همه وقتی سوال دارند پیشتان بیایند،
زمان می برد اما کارهایی است که می توانید برای سریعتر کردن ایجاد این اعتبار انجام دهید. اینکه تقویمی را در اتاقتان نصب کنید، اقدام خوبی است. یک کار دیگر می تواند این باشد که درخواست هایتان را
یادداشت کنید. همیشه کاغد و قلم همراه داشته باشید و یا آن را در
بخش یادداشت تلف ن همراهتان بنویسید. اما اگر در جلسه هستید
و کسی از شما گزارش خواست، حتما یادداش تبرداری کنید. مطمئنا م یدانید چقدر بد است که وقتی از کسی می خواهید که وقتی در جلسه شرکت کرد، گزارش آن را به شما بدهد و بعد از آن چیز زیادی به
خاطرش نمانده باشد. پس شما برعکس آن باشید!

۴- آراسته و مرتب باشید
به تناسب کار و سمتی که دوست دارید داشته باشید، لباس بپوشید، نه کاری که الان دارید. مطمئنا این توصیه را بارها خوانده اید اما باز هم چگونه در محل کار، بهترین باشم؟ تکرار می کنیم. آراستگی و طرز لباس پوشیدن، بخش مهمی از درک و تصور دیگران از شما را تشکیل می دهد. سعی کنید هر روز چند دقیقهای را به آراستن خودتان اختصاص دهید. اگر موهایتان تمیز و مرتب به نظر برسد، دهانتان خوشبو باشد و هر روز اصلاح کنید، نیمی از راه را رفتهاید.
۵- از اعداد دیگران مطلع باشید
با اینکه باخبر بودن از منطقه کاری خودتان الزامی است اما اینکه بدانید بقیه چطور کار می کنند هم می تواند برایتان مفید باشد. اگر هر ماه یک کپی از وضعیت مالی شرکت به شما می دهند، آن را جزء به جزء بررسی کنید. با مطالعه دقیق آن می توانید درک خوبی از روند پیشرفت کلی شرکت و همچنین بخشهای مختلف به دست آورید. برای بررسی و مطالعه ایمل ها و نامه ها و پیام هایی که در مورد سایر بخشها دریافت می کنید، چند دقیقه در روز وقت بگذارید. به خاطر داشته باشید، هدف نهایی همه بخشها، بالا بردن سود اقتصادی نیست، اما همه بخشها اهدافی برای خود دارند که با عدد قابل شمارش هستند. باید بتوانید به بخشهای مختلف در صورت ارتقای کاری و پیشرفت، تبریک بگویید.

۶- عدد خودتان را بدانید
اگر میخواهید دقیق به نظر برسید، باید دقیق باشید. راه دقیق بودن در کار این است که اعداد را بدانید. اگر از مسایل مالی، کار و سایر اعداد و ارقام داخل و خارج شرکت باخبر باشید، نسبت به آنهایی که مطلع نیستند،
ارجحیت دارید. این مسئله علاوه بر اینکه اطلاعات خوبی برای جلسه ها در اختیارتان قرار می دهد، باعث می شود از روند پیشرفت شرکت باخبر باشید. به عنوان مثال، دانستن وضعیت مالی بخش خودتان، به شما کمک
می کند بفهمید چه زمانی بهتر است برای درخواست کمک هزینه برای پروژه ها به رئیستان نزدیک شوید.
۷- یک کتابخانه داشته باشید
داشتن کتاب در محل کار، نشانه هوش است. داشتن چند کتاب خوب، مخصوصا در زمینه بیزنس، این تصور را در ذهن دیگران ایجاد می کند که سعی در ارتقای کاری خود دارید. اگر می خواهید ترفیع پیدا کنید، این
دقیقا همان پیامی است که باید در ذهن رئیستان ایجاد کنید. برای شروع مکالمه همخوب است چون ممکن است دیگران برای چیز دیگری سراغتان بیایند و در این مورد هم سوال کنند و از آنجاکه مطمئنا دوست
ندارید کل روزتان را به حر ف زدن های بیهوده بگذرانید، کتاب می تواند راه خوبی برای ایجاد رابطه با دیگران باشد. اگر در اتاق کارتان جا دارید، یک قفسه نصب کرده و آن را تبدیل به یک کتابخانه کوچک کنید. اگر هم جا ندارید، گذاشتن چند کتاب روی میز کارتان می تواند شروع خوبی باشد.
۸- در مورد اعضای خانواده همکارانتان اطلاعات پیدا کنید
بگذارید یک آزمایش کوچک انجام دهیم: چه کسی برایتان اهمیت بیشتری دارد، همکارانتان یا عزیزانتان؟ در مورد کسانی که با آنها کار می کنید هم همینطور است، چه بچه باشند، چه همسر و یا حتی والدینشان، همکارانتان
هم در خانه عزیزانی دارند که اهمیت فوق العادهای برایشان دارند. سعی کنید کمی در مورد کسانی که برای همکارانتان عزیز هستند، اطلاعات پیدا کنید. دانستن نامها و سن تقریبی اعضای خانواده شان، شروع خوبی
است. البته این کار باید هوشمندانه انجام شود. این کار شما نباید فضولی در زندگی خصوصی دیگران به نظر برسد. دانستن این اطلاعات در مورد خانواده رئیستان هم خوب است اما فقط به این شرط که خودش برای
ارائه این اطلاعات داوطلب شود، پرسیدن سوالات خصوصی از رئیستان ممکن است نتیجه عکس برایتان به دنبال داشته باشد.

۹– سازنده باشید نه مخرب
همه ما با افرادی کار کردهایم که تنها مشارکتی که در جلسهها و پروژه ها دارند این است که با انتقادهایشان ذهن و کار بقیه را خراب کنند. منظورمان این نیست که عنوان کردن مشکلات ایرادی دارد، اما باید بتوانید برای
انتقاداتتان راه حل هم پیشنهاد بدهید. پیدا کردن مشکلات کار چندان سختی نیست اما افراد کمی هستند که تلاش بیشتری به کار گرفته و پیشنهاد می دهند، که برای آن مشکل چه اقداماتی باید انجام شود. فقط پیدا کردن ایرادات کار ساده است و هیچ اعتبار و ارزشی هم برایتان درست نمیکند. پس به جای اینکه فقط به عنوان منتقد و منفی گرا در چشم دیگران ظاهر شوید، حداکثر تلاشتان را به کار گیرید که مشارکتتان سازنده باشد نه مخرب. اگر ایراد و اشکالی را در کار مشاهده کردید، کاری در مورد آن بکنید و دقت کنید که مشارکت کلی شما در آن رابطه، مثبت باشد.
 

۱۰ - مهربان باشید
با خدمه شرکت مهربان باشید. آنها افرادی زحمتکش هستند و باید از زحماتشان قدردانی کنید. یادتان باشد خیلی از آنها دهها سال است که در آن کار هستند. مهربان بودن هیچ وقت به کسی صدمه نمی زند اما
خیلی ها به دلیل پست تر بودن طبقه شغلی این افراد، گاهی با آنها بدرفتاری م یکنند. هیچ وقت با کسی طوری برخورد نکنید که پایی نتر از شما قرار دارد.

منبع : اتاق بازرگانی ایران ایتالیا