حمل و نقل دریایی نسبت به حمل و نقل هوایی با توجه به ظرفیت باری که جا‌به‌جا می‌کند گازهای آلاینده کمتری ساطع می‌کند. پس می‌توان نتیجه گرفت که نسبت به روش حمل و نقل هوایی کالا سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

 

حمل و نقل هوایی

سرویس حمل و نقل هوایی بیشتر برای زنجیره‌های تامینی که باید در آنها سرعت رسیدگی به تقاضاها بالا باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنایعی مانند صنعت خودرو و صنعت خرده فروشی برای دستیابی "به هنگام" یا Just-in-Time به موجودی کالا برای عرضه سریع از ظرفیت‌های حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند.

برای کالاهایی که امکان فاسد شدن آن‌ها بالاست مانند مواد غذایی، گل و برخی داروها از روش حمل و نقل هوایی استفاده می‌شود.

از نکات مثبت حمل و نقل هوایی می‌توان به این نکته اشاره کرد که احتمال صدمه دیدن یا مفقود شدن بار در این روش بسیار کمتر از سایر روش‌های حمل و نقل کالاست. 

البته حمل و نقل هوایی دارای معایبی مانند مصرف سوخت زیاد و هزینه‌های بالا و محدودیت در اندازه و وزن است.

 

حمل و نقل ریلی

روش دیگر حمل کالا که یک گزینه سبز و سازگار با محیط زیست است، حمل و نقل ریلی می‌باشد. قطارها در مقایسه با وسایل نقلیه جاده‌ای سوخت کمتری به ازای هر مایل مصرف می‌کنند. قطار که بیش از 100 واگن می‌تواند داشته باشد تنها به یک راننده نیاز دارد. با این وجود برخی از هزینه‌ها همچنان در حمل و نقل ریلی پابرجا هستند. مثلا در انتهای هر ترانزیت ریلی به حمل و نقل جاده‌ای نیاز داریم و برای انتقال کانتینر بین قطار و وسیله نقلیه جاده، هزینه بالابر وجود دارد.

به طور کلی برای مسافت‌های طولانی حمل و نقل ریلی و برای مسافت‌های کوتاه حمل و نقل جاده‌ای به صرفه‌تر است. نقطه خنثی بودن هزینه‌ها در حمل و نقل ریلی و جاده‌ای بین 130 تا 150 مایل است. (هر مایل 1.6 کیلومتر است)

در سال 2015 قطار حمل بار، بار کانتینری خود را  در مدت 18 روز از چین به بندر روتردام رساند. این مدت زمان نسبت به 44 روز که یک مدت زمان عادی در حمل دریایی در این مسیر است بسیار کمتر می‌باشد. همین مورد بسیاری از شرکت‌های مهم چند ملیتی را به استفاده از این روش برای حمل کالا از چین به قطب‌های تدارکات در اروپا مانند هلند و انگلستان ترغیب کرده است.

اگر بتوان برنامه مناسبی را تنظیم کرد، گزینه حمل و نقل ریلی به دلیل سرعت نسبتا بالاتر در مقایسه با حمل و نقل دریایی، سازگاری بیشتر با محیط زیست و البته هزینه‌های کمتر در مقایسه با حمل و نقل هوایی، و ظرفیت و ضریب اطمینان بسیار بالاتر و آلایندگی کمتر در مسافت های طولانی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای، انتخاب بهتری خواهد بود.

 

حمل و نقل جاده‌ای

حمل و نقل جاده‌ای یکی از متداول‌ترین روش‌های حمل و نقل است و به شکل گسترده‌ای در اروپا، آفریقا و آمریکای شمالی در جریان است. از مزایای حمل و نقل جاده‌ای می‌توان به مقرون به صرفه بودن، تحویل سریع و برنامه ریزی شده، صرفه جویی در هزینه بسته بندی در مقایسه با سایر روش‌ها، و ردیابی راحت کامیون و محموله اشاره کرد.

البته در این روش همچنان برخی از محدودیت‌های اندازه و وزن کالا در برخی شرایط پابرجا هستند. عملکرد مناسب در حمل و نقل جاده‌ای به شرایط آب و هوایی، وضعیت جاده‌ها و ترافیک وابسته است.

 

ترکیب روش‌های حمل و نقل

یک گزینه دیگر در حمل و نقل کالا استفاده ترکیبی از روش‌های مرسوم است. ترکیبی از حالت های مختلف حمل و نقل مانند راه آهن ، جاده و دریا به شما این اجازه را می‌دهد تا از آغاز تا انتهای حمل و نقل را به شکلی کارآمد، بهینه و مقرون به صرفه مدیریت کنید.

به عنوان مثال روش ترکیبی Sea-Air به گفته شرکت UPS می‌تواند در مقایسه با حمل و نقل دریایی تا 40 درصد سریع‌تر و در مقایسه با حمل و نقل هوایی تا 65 درصد ارزان تر باشد.

با استفاده از روش‌های ترکیبی حمل و نقل می‌توان محموله‌ها را به هر نقطه از جهان منتقل کرد، فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده را کاهش داد و در نهایت بازرگانان می‌توانند کلیه شیوه‌های حمل و نقل را تحت یک سند انجام دهند.

منبع : نویسنده آقای احسان سبحانی