نکته مهم که در هنگام انتخاب اسم برند باید به آن توجه کرد

شما زمانی را برای نوشتن یک برنامه تجاری صرف کرده‌اید، سپس ماه‌های طولانی به تحقیقات در بازار، ارائه نمونه‌های اولیه و تجزیه و تحلیل رقبای خود پرداخته‌اید و در نهایت آماده هستید تا طرح را به یک تجارت سودآور تبدیل کنید.

اما قبل از ادامه کار باید شرکتی که راه‌اندازی کرده‌اید را نام‌گذاری کنید. برای این نام‌گذاری ممکن است چند ایده داشته باشید. اما چگونه بفهمیم که آیا این نام برای شرکت ما کار خواهد کرد یا خیر؟

نام‌گذاری برای شرکت تازه تاسیس شما ممکن است کاری جزئی به نظر برسد اما درواقع یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین جنبه‌های کسب‌وکار شما است. این نام در سال‌های آینده تصویر برند شما را می‌سازد و باید آن را در ابتدا درست انتخاب کنید .

نام برند خود را کوتاه انتخاب کنید    

نام تجاری شما باید برروی زبان بنشیند. مردم نباید با گفتن نام شما به نفس زدن بیفتند. فقط کافی است به نام برخی از برندهای معتبر حاکم بر سراسر جهان فکر کنید. برندهایی مانند نایک، اپل، والمارت           

کسب‌وکار شما نباید مانند یک جمله به نظر بیاید. مطمئنا در برخی موارد بهتر است شما از دو کلمه استفاده کنید اما این دو کلمه نیز بهتر است کوتاه باشد. به اسامی برندهایی مانند Quick Sprout و یا حتی Waffle House نگاه کنید. با وجود دو کلمه‌ای بودن اما هردوی آن‌ها کوتاه هستند و هنگام تلفظ زبان را اذیت نمی‌کنند.

مهم‌تر از همه اینکه انتخاب یک نام تجاری کوتاه باعث می‌شود مصرف‌کنندگان آن را راحت‌تر یادآوری کنند و به خاطر بسپارند. این امر به طرز شگفت‌انگیزی در مبارزات بازاریابی به شما کمک خواهد کرد.  

مطمئن شوید که اسم برند شما املای راحتی دارد

خودتان را در ذهن مصرف‌کننده قرار دهید و جای او بگذارید. به عنوان مثال آن‌ها نام تجاری شما را در تلویزیون، رادیو یا هر جای دیگری می‌شنوند. سپس آن را به صورت آنلاین جستجو می‌کنند اما نمی‌توانند شما را پیدا کنند زیرا املای صحیح نام تجاری شما را نمی‌دانند.

بهتر است نام‌هایی انتخاب کنید که املای مشخص و دقیقی دارد. زیرا حتی اگر مصرف‌کننده نام تجاری عجیب  و غریب شما را که در جایی نوشته شده است ببیند بازهم ممکن است هنگام جستجو به خاطر نیاورد که آن را چگونه هجی کند  

. نام تجاری خود را به چیزی خاص محدود نکنید

در حال حاضر ممکن است استارت آپ شما روی محصول خاص یا مکان یا بازار خاصی هدف‌گذاری شده باشد. اما این به این معنی نیست که شما باید نام تجاری خود را به چیزی خاص اختصاص دهید. به عنوان مثال، تصور کنید که شما یک برند مد و فشن ایجاد می‌کنید که شلوار جین مردانه می‌فروشد. نام‌گذاری شرکت شما به عنوان «شلوار جین برای مردان» ایده بسیار بدی است.

یا مثلا شما در یک مکان براساس موقعیت فیزیکی فروشگاه خود نام‌گذاری را انجام داده‌اید اما اگر بخواهید این مکان را تغییر دهید چه اتفاقی برای نام تجاری شما خواهد افتاد؟ به جای این کار اگر می‌خواهید ارتباطی با منطقه محلی خود داشته باشید آن را بعد از کلمه‌ای مانند خیابان استفاده کنید و مطمئن شوید که املا و تلفظ راحتی دارد  

نام دامنه را بررسی کنید

اگر شما یک نام را انتخاب کردید و آماده هستید تا بر روی آن نام حل و فصل کنید در این زمان بهتر است از یک ابزار آنلاین مانند Name Cheap استفاده کنید تا ببینید دامنه در دسترس است یا خیر.

ما دیده‌ایم که مشاغل اغلب این اشتباه را مرتکب می‌شوند. یک شرکت نامی را انتخاب می‌کند اما شخصی در حال حاضر دارای آن نام است. بنابراین مجبورند برای خرید آن به جای .com از پسوندهای دیگری مانند .org ، .biz یا .net استفاده کنند. اما ما این راه را توصیه نمی‌کنیم. مصرف‌کنندگان عادت کرده‌اند با دامنه‌های .com با مشاغل معتبر و مستقر در ارتباط باشند. اما این بدان معنی نسبت که شما باید نام دامنه خود را با نام شرکت خود متفاوت کنید فقط به این خاطر تأمین دامنه .com

پیشنهاد ما این است که اگر نام دامنه شما قبلا انتخاب شده و نمی‌توانید آن را خریداری کنید سعی کنید نام دیگری را برای تجارت خود پیدا کنید.

تک باشید

مطمئنا دوست دارید نام تجاری شما بی‌نظیر باشد. نام شما باید به یاد ماندنی و خاص باشد.

تمام تلاش خود را انجام دهید تا از نام‌های معمولی دور بمانید. به عنوان مثال «لوله کشی احمد».

فکر می‌کنید چند نامزد برای انتخاب این نام وجود دارد. در حال حاضر مطمئن باشید بیش از تعداد انگشتان دست است. شما باید نام تجاری را انتخاب کنید که تک باشد. بدون هیچگونه سردرگمی یا ارتباطی با شرکت‌های دیگر  


. تلفظ نام تجاری باید راحت باشد

ممکن است نام شما روی کاغذ خوب به نظر برسد اما وقتی صحبت آن می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

پیش از این گفته بودیم که اسامی باید به راحتی هجی شوند. علاوه بر این باید به راحتی نیز تلفظ شوند. اطمینان حاصل کنید که وقتی آن را با صدای بلند می‌گویید با کلمات دیگر اشتباه گرفته نمی‌شود. نام تجاری شما نباید یک نام نامناسب به نظر برسد. در این مورد مثالی نمی‌آوریم و به شما اجازه می‌دهیم از تخیل خود استفاده کنید.

بازخوردها را درمورد نام تجاری انتخابی خود جویا شوید

نیازی نیست که به تنهایی برای انتخاب نام تجاری خود تلاش کنید. مطمئنا می‌توانید برخی ایده‌ها را مطرح کنید و در نهایت تصمیم خود را بگیرید. اگر یک تیم یا شرکای کاری دارید بهتر است یک بحث گروهی در این باره انجام دهید. ایده‌های خود را یادداشت کنید و یک لیست با پنج یا نام تجاری بنویسید. سپس با خانواده و دوستان خود آن را مطرح کنید و ببینید چه بازخوردی می‌توانید از آن‌ها دریافت کنید.

 در پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی تحقیق کنید

این کار شبیه به کاری است که برای تحقیق درمورد دامنه انجام می‌دهید. نام تجاری شما باید در تمام کانال‌های بازاریابی‌تان مشترک و ثابت باشد. بنابراین باید تحقیق کنید که نام تجاری شما در رسانه‌های اجتماعی نیز وجود نداشته باشد.

شما باید در تمام رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و غیره جستجو کنید تا نام تجاری شبیه به نام تجای شما یا خود آن وجود نداشته باشد.

. نام تجاری شما باید گیرا باشد

نام تجاری شما باید با مصرف‌کننده طنین‌انداز شود و نباید فراموش شود. حتی اگر در مراحل اولیه کار خود هستید باید همیشه به آینده نگاه کنید و به فکر کمپین‌های بالقوه بازاریابی باشید.

باید دریابید که این نام  تجاری چه مطابقتی با تبلیغات شما دارد؟ آیا ساختن یک شعار شرکتی که با این نام همراه شود برای شما آسان خواهد بود؟

شما نمی‌توانید از قبل تعیین کنید که آیا چنین چیزی هماهنگ است یا خیر و هیچ ابزاری در این مورد وجود ندارد اما هنوز هم می‌توانید براساس احساس خود و بازخورد دیگران متوجه این موضوع شوید  

.نام تجاری خود را مرتبط انتخاب کنید

پیش از این گفتیم که بهتر است نام تجاری خود را محدود به چیز خاصی نکنید. اما این بدان معنی نیست که نامی تصادفی یا مبهم برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

به عنوان مثال تصور کنید که شرکت تازه تاسیس شما برروی امنیت اینترنت تمرکز دارد. نمی‌توانید نامی غیرمرتبط و بی‌ربط برای آن انتخاب کنید و بهتر است نامی انتخاب کنید که با کار شما مرتبط باشد و همخوانی داشته باشد.

. لوگو خود را در نظر بگیرید

نام تجاری شما با تلاش‌های بازاریابی شما گره خورده است. پس زمانی که نام تجاری خود را انتخاب می‌کنید طراحی لوگوی خود را نیز در نظر داشته باشید.

طرح‌های مختلف رنگی می‌تواند بر فروش شما تاثیر بگذارد. دلیل آن این است که تصاویر سریع‌تر از کلمات پردازش می‎شوند. اگر شما یک لوگوی به یادماندنی داشته باشید مصرف‌کنندگان از طریق آن نام تجاری شما را به خاطر خواهند آورد.

به عنوان مثال به لوگوی « M » که مخصوص برند تجاری مکدونالد است توجه کنید. این حرف یک حرف طلایی است تا برند مکدونالد به خاطر بیاید. هنگام انتخاب یک نام تجاری از خود بپرسید که آیا نام تجاری شما با لوگوی شما به خاطر آورده می‌شود و قابل تشخیص است یا خیر؟

منبع : webramz.com