بسته بندی چراغ قرمزی است در برابر توقف عابران جلوی ویترین خرده فروشی ها و به حق آن را به عنوان فروشنده خاموش می شناسند. بسته بندی چهره کالاست چون مشتری از طریق بسته بندی محصول را شناسایی می کند. بسته بندی پیام تولیدکننده را به خریدار می رساند و بین آنها ارتباط برقرار نموده و اطلاع رسانی می کند. بسته‌بندی به محصول شخصیت می دهد و محافظت ازکالا را به عهده دارد.

 

بسته بندی محصولات صادراتی:

هزینه بسته بندی در صنایع غذایی معمولاً حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده کالا را تشکیل می دهد ولی در ایران این رقم به ۳۵ تا ۵۰ درصد و گاهی حتی بیشتر هم می‌رسد. بسته بندی مناسب می تواند تا حدود ۹۰ درصد سبب ایجاد ارزش افزوده گردد. حال آن‌که توجه در بسته بندی کالاهای صادراتی ،توجه به بازارهای مصرف ،قدرت خرید مردم در این بازارها و فرهنگ و سلیقه آنها ضروری است. برای نفوذ در بازارهای رقابتی پرتقاضا، تمام عرضه کنندگان کالاهای مشابه ویژگی های بسته بندی مناسب و شکیل توجه دارند و آنان که نسبت به این امر دقت کافی نداشته باشند، از بازار خارج خواهند شد.نکردن به این موضوع سبب شده است که قسمت اعظم ارزش افزوده محصولات صادراتی ایران که عموماً به صورت فله صادر می شود با بسته بندی مجدد در کشورهای واسط نصیب صنایع بسته بندی این کشور ها شود.

بسته بندی کالاهای صادراتی که فاصله های زیادی را طی میکند و دفعات زیادی از یک وسیله به وسیله  دیگر  بارگیری میشود در نتیجه خطراتی شامل پرتاب شدن, لرزش, ازدیاد درجه حرارت, اتش سوزی و.... میباشد بنابراین با بسته بندی صحیح کالا میتوان از این خطرات محافظت کرد

در بسته بندی صادرات باید علایم مشخصی وجود داشته باشد که انها را از کالاهای دیگر صادر کنندگان  جدا کنند و برای شرکت های فورواردر و کشتیرانی قابل تشخیص باشد

بسته بندی یک صنعت بزرگ و مهم به شمار میرود و از دو بعد بررسی میشود. بعد محافظت: ممکن است لازم باشد بسته بندی در بازار های مختلف به دلیل شرلیط اب و هوا ,نوع حمل و نقل و تعداد دفعات جابه جایی تغییر کند و به اندازه ایی که کانال

 توزیع طولانی تر باشد بسته بندی محکمتر و هزینه بر میباشد

بعد تبلیغات:بسته بندی به صورتی باشد که برای مشتریان جذابیت داشته باشد

پایان قسمت اول

در قسمت بعد میخوانیم : 

 هدف از بسته بندی صادراتی ، تاثیرات بسته بندی صادراتی درچرخه اقتصادی ،    تفاوت های بسته بندی صادراتی با بسته بندی های بازارهای داخلی

 

نام و مشخصات نویسنده مقاله  : آقای پویا باقری   دانشجو کارشناسی بازرگانی  دانشگاه شیخ بهایی اصفهان 

تلفن تماس ۰۹۳۷۸۵۲۹۵۳۲  ایمیل : Poya191374@yahoo.com  

لینکد این     -     اینستاگرام