تجارت (Trade)

در خردترین سطح اقتصاد، تجارت یا دادوستد قرار دارد. در تجارت تمرکز تنها بر معامله است .درواقع در تجارت یا دادوستد، صرفاً خریدوفروش یک محصول مورد توجه است و به‌محض وقوع معامله، تجارت پایان می‌یابد. درگذشته وقتی تاجری به دیگر کشورها می‌رفت، همچون یک تاجر داخلی باید به تجار موردنظر مراجعه می‌نمود و در ازای پرداخت هزینه‌ای، اقدام به خرید کالایی می‌نمود. پس از خرید نیز خود باید وسیله‌ای برای انتقال محصول تهیه و کالا را به محل فروش می‌رساند. در این فرآیند چیزی تحت عنوان بیمه، روش‌های پرداخت، شرکت‌های حمل‌ونقل و حتی قوانین دولتی و گمرکی چندان مطرح نبود. اما گسترش تجارت موجب شد تا به‌مرور تجار به فکر گسترش فعالیت‌ها و تسهیل کار نمایند. این موضوع منجر به شکل‌گیری بازرگانی شد. بازرگانی گستره‌ای فراتر از تجارت را پوشش می‌دهد.

بازرگانی (commerce)

در زبان فارسی شاید بازرگانی پرکاربردترین اصطلاح در بین اصطلاحات مورد اشاره در این مقاله است. این اصطلاح در بسیاری از موارد به غلط به جای سایر مفاهیم استفاده می‌شود؛ اما معنای درست بازرگانی چیست؟

 


در عرف معمولا به تبادل کالاها یا خدمات ، بازرگانی اطلاق می شود و برای بهتر معامله کردن در زمان لازم ومحدود نیاز به اطلاعات و مدیریت کردن اطلاعات جهت رسیدن به هدف است.

بازرگانی مفهومی گسترده‌تر از تجارت دارد. به این معنی که علاوه بر دادوستد، حوزه‌های دیگری نیز در این مفهوم می‌گنجد. بازرگانی علاوه بر دادوستد، به جنبه‌های دیگری مانند بازاریابی، حمل و نقل، مذاکره، شیوه پرداخت و … نیز توجه دارد. درواقع بازرگانی یک فرآیند است که دادوستد یک جزء آن به‌حساب می آید. یک بازرگان علاوه بر مهارت های مربوط به تجارت لازم است با شیوه های بازاریابی نیز آشنا باشد. آشنایی با مفاهیمی چون بازارشناسی، تقسیم بندی بازار، تعیین بازار هدف، برند سازی، بازاریابی دیجیتال، قیف فروش، سرنخ های فروش و … مواردی است که یک بازارگان موفق باید بر آنها تسلط داشته باشد. در بازرگانی اصطلاحات تخصصی تحت عنوان اینکوترمز ارائه می شود که در مقالات بعدی به معرفی انواع اصطلاحات بازرگانی می پردازیم. و در نهایت یکی از مهمترین مباحث مورد صحبت در بازرگانی انواع روش های پرداخت می باشد که در سایت www.fsetrade.com ،بخش مقالات ، تحت عنوان " معرفی انواع روش های پرداخت در بازرگانی بین الملل " قابل مشاهده می باشد.

 

در مقاله بعدی به بررسی تفاوت "کسب و کار" با " تجارت"  و " بازرگانی" می پردازیم.

 

پایان

صبافتحیان

کارشناس بازرگانی فیوچراسکای

 

 

این مقاله ازکتاب بازرگانی بین الملل، تئوری ها و کاربردها با رویکرد مدیریت صادرات و واردات، دکتر رضا نصیری سوادکوهی – دکتر رحیم محترم گرفته شده است.

 

منبع : http://drnasirisavadkoohi.ir