هدف از بسته بندی صادراتی:

بسته بندی باید تا حد امکان ساده و ارزان باشد، ضمن این که اهداف اولیه بسته بندی یعنی خاصیت حفاظتی و جذابیت را نیز دارا باشد. هدف اصلی بسته بندی صادراتی به حداقل رساندن خطرهایی است که به محصول در هنگام انبار کردن، حمل و نقل و توزیع وارد می شود. بنابراین ملاحظات دقیق را باید معطوف به حلقه های مختلف زنجیره توزیع کرد تا با پیش بینی های لازم، نسبت به خطرهای فراگیر چاره اندیشی شود. به این صورت می توان بسته بندی صادراتی را در سراسر زنجیره توزیع (از نقطه ی آغاز تا انتها) انجام داد.

 

تاثیرات بسته بندی صادراتی درچرخه اقتصادی:

 

کاهش ضایعات.

بازگشت ارزش افزوده.

پشتیبانی از فعالیت‌های بخش تولیدی کشور.

ایجاد اشتغال.

برخورداری از مزیت رقابتی.

ایجاد تنوع بیشتر در تولید.

حفظ و ذخیره سازی طولانی‌تر

 

 

   تفاوت های بسته بندی صادراتی با بسته بندی های بازارهای داخلی:

 

1.مسافت طولانی تر احتمال بروز تکان ها، فشارها، ارتعاشات و ضربات بیشتر.

2.زمان طولانی تر حمل و نقل و احتمال فسادپذری بیشتر محصول.

3.فرهنگ و سلیقه متفاوت در بازار هدف که طراحی شکل و نقش و نگار و رنگ های متفاوتی را می طلبد.

4.تفاوت زبان خارجی که مستلزم استفاده از نوشتارهایی به زبان بین المللی است.

5.تفاوت در حجم مصرف محصول در بازار هدف صادراتی که مستلزم طراحی بسته های کوچکتر و بزرگتر است

 

نکات مهم در بسته بندی صادراتی عبارتند از:

 

1.در برابر تغییرات زیاد عوامل جوی و بروز عوامل فیزیکی و شیمیایی بیشتر، محکم تر و بادوام تر طراحی شود.

2.سلیقه های رایج در بازار هدف از نظر طراحی، شکل، رنگ و نقش حتما مورد نظر قرار گیرد.

3.نام شرکت یا محصول، معانی ناخوشایندی در بازار هدف نداشته باشد.

4.مقررات و قوانین بسته بندی مورد توجه قرار گیرد.

5.در ارائه مشخصات و نشانی شرکت، کد تلفن کشور و شهر حتما نوشته شود.

 

بسته بندی یک کالا باید به گونه ای باشد که مخاطب را از محتویات داخل آن باخبر سازد. لذا طراح گرافیست می‌بایست در کنار دقت به میزان قرارگیری کالا در مجاورت حرارت، سرما و غیره، امکان دید کالا را برای خریدار فراهم سازد. انتخاب رنگ از ارکان اصلی طراحی بسته بندی است. هر جنس و کالا، رنگ خاص خود را می طلبد و طراح می بایست با دانش و اطلاع رنگ را انتخاب نماید. صادرات کالاها بیش از آن‌که به کیفیت محصول وابسته باشد در طراحی خوب بسته بندی و رضایت خریدار است.

نباید هزینه بسته بندی آن‌قدر زیاد باشد که بهای فروش کالا را نسبت به کالاهای مشابه غیرقابل رقابت کند. بلکه باید طوری طراحی شود که دسترسی به کالا راحت بوده و به راحتی نیز قابل حمل باشد،. بسته بندی باید با شرایط آب و هوایی کشور مورد نظر همگون و هماهنگ باشد. فرهنگ و سلیقه و عادات خریداران در کشور هدف در نظر گرفته شود و با ساختار بازار سازگاری داشته و سطح درآمد و قدرت خرید مشتریان را مدنظر قرار دهد

 

 

پایان قسمت دوم

در قسمت بعد میخوانیم : 

تاثیرات بسته بندی صادراتی درچرخه اقتصادی -   تفاوت های بسته بندی صادراتی با بسته بندی های بازارهای داخلی - نکات مهم در بسته بندی صادراتی - انواع بسته بندی صادراتی - مشکلات در بسته بندی صادراتی

نام و مشخصات نویسنده مقاله  : آقای پویا باقری   دانشجو کارشناسی بازرگانی  دانشگاه شیخ بهایی اصفهان 

تلفن تماس ۰۹۳۷۸۵۲۹۵۳۲  ایمیل : Poya191374@yahoo.com  

لینکد این     -     اینستاگرام