شرکتها و بنگاههایی که در اندیشه گسترش بازارهای بینالمللی برای محصول یا خدمات خود هستند باید ابتدا در مورد ورود به بازار صادرات به قطعیت برسند و سپس در مورد انتخاب مقاصد صادراتی و روشهای انجام صادرات به مقاصد تعیین شده، جمعبندی لازم را به عمل آورند.
بازاریابی صادرات در حقیقت مترادف با اجرای دقیق فرآیند تدوین شده در قالب یک استراتژی بازاریابی با هدف کسب موفقیت در بازارهای بینالمللی است.
پنج گام کلی در حوزه بازاریابی صادرات
- گام نخست: شناسایی بازار هدف
- گام دوم: تدوین استراتژیهای بازاریابی صادرات
- گام سوم: آمادهسازی ابزارهای ارتباطات بازاریابی
- گام چهارم: ترویج
- گام پنجم: ایجاد درخواست
این مراحل پنج گانه با یکدیگر مرتبط بوده و در صورتی منجر به نتیجه مطلوب میشود که هر یک به درستی انجام گیرد.
بازاریابی صادرات فرآیندی پیوسته و دائمی است که با در نظر گرفتن الزامات زمانی و شرایط کلی حاکم بر بازار و اقتصاد در عرصه بینالمللی میتوان مراحل گوناگون آن را مورد بازنگری قرار داد.
اگر تازه وارد کار صادرات شدهاید، حتما با یک شرکت حمل و نقل مشورت کنید.
ممکن است هزینههای حمل و نقل به علاوه هزینه کارهای اداری مرتبط، از قیمت کالاهایی که حمل میشوند بسیار بالاتر باشند. قیمت تحویل مسلما بسیار بیشتر از قیمت محصول در داخل کشور خواهد بود؛ زیرا همه هزینههای اضافی صادرات به آن افزوده میشود. این قیمت میتواند تعداد مشتریان را کاهش دهد، مگر آنکه بازار خارجی انتخابی شما توان پرداخت این قیمت بالا را داشته باشد. قیمت کالا یا خدمات خود را باید به چه واحد پولی اعلام کنید؟ این یکی از تصمیمات مهمی است که باید اتخاذ کنید. بسیاری از مشتریان خارجی ترجیح میدهند که قیمتها به پول رایج کشور خودشان باشد؛ زیرا به کار با پول خودشان عادت کردهاند و در ضمن این پول نوسان ندارد. راه دیگر این است که قیمت را به یک واحد پول دیگر (مثلا دلار آمریکا) اعلام کنید.
دیدگاه خود را بنویسید