مشخصات دانشنامه سلامت
موضوع دانشنامه :
۵ شیوه بهبود بهداشت روانی

شرح این دانشنامه :

۱ .روابط سالمی داشته باشید

یکی از بهترین شیوه های حفظ سلامت روح و روان، اولویت دادن به روابطتان است. داشتن ارتباطات بین فردی چندین فایده برایمان دارد: سبب میشود که خود را بخشی از یک جمع بدانیم، به زندگیمان معنا میدهد، خیالمان راحت است آدمهایی وجود دارند که میتوانیم به آنها اتکا کنیم.

۲ .ورزش کنید

هرچقدر که در مورد اثر ورزش روی بهداشت روانی بگوییم، کافی نیست. ورزش میتواند خوابتان را بهبود بدهد، سبب آرامش بیشتر شما شود و سطح اندورفین ( یکی از هورمونهای احساس خوب ) را در بدن بالا ببرد.

برای برخورداری از این مزیت ورزش راه های متفاوتی در دسترس است. مثال مطابق با انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، ۵ دقیقه ورزش هوازی یا کاردیو، اضطراب را کاهش میدهد.

۳ .شکر گزاری را تمرین کنید

اگر یکی از این اختالالت شایع روانی را تجربه کرده باشید، حتما میدانید که در آن شرایط افکار منفی پایان نمی گیرند. یک شیوهی عالی برای مبارزه با افکار منفی تمرین شکر گزاری است : یکی از ساده ترین کارها برای انجام شکر گزاری این است که هر روز صبح و عصر در یک دفتر، هرچه را که بابتش سپاسگذار هستید ( سلامتی و خانواده ی خوب )، یادداشت کنید.

۴ .کیفیت خوابتان را بهبود بدهید

خواب خوب و کافی بر همه ی جوانب زندگیتان تاثیرگذار خواهد بود. بهداشت روان نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحقیقات نشان داده اند که آدمهای مبتلا به بی خوابی، چهار برابر بقیه در معرض ابتلا به افسردگی هستند. در صورتی که دچار اختلالات خواب هستید، حتما برای بهبود این مشکل اقدام کنید.

۵ .مراقبت از خود را در برنامه ی زندگیتان بگنجانید

مراقبت از خود، برای هر کسی معنای متفاوتی دارد. برخی از کارهایی که میتوانید برای مراقبت از خودتان انجام بدهید عبارتند از: داشتن یک رژیم غذایی سالم، سفر به جاهای جدید، امتحان کردن کارهای جدید، سپری کردن زمان با دوستان، ماساژ گرفتن. نوع کاری که برای مراقبت از خودتان انتخاب می کنید به اندازه ی تاثیر آن اهمیت ندارد، فقط باید طوری باشد که کاهش اضطراب، استرس یا افسردگی را در وجودتان حس کنید.

سخن پایانی

 سابقا مراجعه به روانپزشک، از سوی مردم به عنوان نوعی ننگ دیده میشد، اما امروز اوضاع تغییر کرده است. در صورتی که احساس میکنید روح و روانتان به هم ریخته است، تردید به خرج ندهید و برای گرفتن کمک از افراد متخصص اقدام کنید.

منبع : http://khabarnama.net/blog