اتحادیه صنفی کسب و کارهای مجازی، تا کنون ۱۴۰ مجوز تاکسی اینترنتی صادر کرده است که حداقل ۶۰ مورد از آنها در شهرهای مختلف فعالند؛ این در حالی است که این کسب و کارها با شیوع کرونا با ریزش شدید مسافر مواجه شده اند و بسیاری از آنها .اکنون ورشکسته اند.

به گزارش تجارت نیوز، صحبت از تاکسی اینترنتی که به میان می آید معمولا نام اسنپ و تپسی زودتر به ذهن می آید. بعد نوبت برندهای دیگری مانند ماکسیم یا کارپینو میرسد. اما تعداد کسب و کارهایی که مجوز تاکسی اینترنتی را دریافت کرده اند، بسیار بیشتر از این حرفهاست. به گفته رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی کسب و کارهای مجازی، این اتحادیه تاکنون 140 .مجوز تاکسی اینترنتی صادر کرده است که حداقل 60 مورد از آنها، در شهرهای مختلف فعال هستند.

او در گفتگو با تجارت نیوز میگوید: درست یا غلط افراد زیادی در این سالها به این حوزه ورود کرده اند و حتی مجوزهایی را .برای فعالیت در شهر های کوچک کسب کرده اند.

اما آیا همه آنها موفق هستند؟ الفت نسب به این پرسش توضیح میدهد: متاسفانه تعداد زیادی از آنها اکنون درآمدی ندارند و ورشکسته .محسوب می شوند؛ اگر متقاضیان دیگری بخواهند بی گدار به آب بزنند، ممکن است به همین سرنوشت دچار می شوند.

او تاکید میکند: افراد از یک سو نباید بدون بررسی کافی در زمینه الزامات و هزینه های این نوع کسب و کار، به سمت فعالیت در حوزه تاکسی های اینترنتی بیایند؛ ضمن اینکه باید در تنظیم مدل تجاری خود نیز خالقیت داشته باشند.

ریزش شدید مسافر با شیوع کرونا

این سخنان عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی کسب و کارهای مجازی، زمانی اهمیت بیشتری می یابد که در کنار آمارهای بعدی او قرار گیرد؛ به گفته الفت نسب، تاکسی های اینترنتی از زمان شیوع کرونا به طور میانگین بین 50 تا 70 درصد مسافرانشان ریزش داشته است و در برخی شهرها این عدد به 90 درصد هم میرسد؛ به ویژه در ماه های نخست این ریزش به 70 تا 90 درصد هم رسید .

او می افزاید: در مقطعی شرایط بهبود یافت اما در ادامه، وضعیت اقتصادی و قدرت خرید مسافران به سمتی رفت که هنوز تعداد مسافران تاکسی های اینترنتی به سطح قبل از کرونا نرسیده است. اکنون نگرانی هایی برای ریزش بیشتر نیز وجود دارد.

اما آیا اتحادیه می تواند از این کسب و کاها حمایتی داشته باشد؟ الفت نسب در پاسخ به این پرسش میگوید: اتحادیه تنها کمکی که می توانست انجام دهد، تثبیت فعالیت آنها در شهرهای مختلف بود که در این زمینه موفقیت هایی را نیز به دست آورده است.

او مشکل امروز این کسب و کارها را شرایط اقتصادی کشور می داند و می افزاید: از یک سو هزینه های رانندگان در زمینه قطعات یدکی و لاستیک به شدت افزایش یافته است، از سوی دیگر مردم با مشکالاتی مواجه هستند و پرداخت برخی ارقام کرایه ها برای آنها سنگین است در این شرایط، من نگران آینده تاکسی های اینترنتی هستم.

از ورود به بورس چه خبر؟

شرکت تپسی از جمله استارتاپ هایی است که بنا بر وعده فرهاد دژ پسند وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار بود تا پایان تابستان به بازار سرمایه راه یابند ولی این اتفاق هنوز رخ نداده است. الفت نسب در این مورد میگوید: هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و ورود .استارتاپ ها از جمله تاکسی های اینترنتی به بورس فقط در حد صحبت بوده است.

او می افزاید: این کسب و کارها نیاز به جذب سرمایه دارند و ورود به بورس میتواند به آنها کمک کند اما شرایط اقتصادی هم سخت شده و ممکن است، تعداد مسافران آنها ریزش داشته باشد؛ این موضوع جای نگرانی دارد

به گفته الفت نسب، وضعیت موجود در حالی است که تاکسی های اینترنتی هزینه زیادی را برای گسترش کسب و کار خود انجام داده اند و حالا شرایط اقتصادی باعث شده است که آینده فعالیت آنها قابل پیشبینی نباشد.

منبع : باشگاه خبرنکاران جوان