ویژگی های جمهوری اسلامی ایران: 

·        تعدد همسایگان (15 کشور همسایه و 25 کشور هدف)

·        نزدیکی به اتحادیه های مهم اقتصادی و تجاری

·        دسترسی به سه دریای جهان 

·        تنوع اقلیمی 

·        ویژگی های خاص کشاورزی معدنی صنعتی 

·         محل تلاقی سه قاره

آشنایی با فدراسیون روسیه:

·        صنعتی

·        برخوردار از تکنولوژی 

·        صادر کننده انرژی و مواد خام 

·        تاثیر گذار در مناسبات جهانی 

·        تنوع قومی و فرهنگی و دینی  

·        اقلیمی سرد 

·        دارای منابع طبیعی 

·        مصرفی و متکی به واردات با تراز تجاری مثبت

مهمترین اقلام صادراتی ایران به روسیه 

مواد غذایی شامل انواع میوه ، سبزی، صیفی جات خشکبار، مواد غذایی صنعتی : رب و خیار شور ، کلم قرمز و سفید، پسته، مربا و ژله وخمیر میوه، کشمش، سیر خشک، آب سیب، کیوی، پیاز و موسیر، سیب زمینی، آب انگور ، خرما، هندوانه ، سبزیجات ، حنا، گوجه فرنگی ، چای ، بادمجان، هویج ، نمک، 

مصالح ساختمانی همچون شیشه، سیمان ، سنگ مرمر، پشم شیشه، مخزن آب و سیفون، ظرفشویی، کاشی و سرامیک سنگ مرمر کار شده، سنگ گرانیت، آجر، گچ، لیوان شیشه ای ، لوستر، کفش، انواع پوکه آمپول، ورق پلاستیکی، فنر تیغه لای، بخاری، ماشین آلات نانوایی ، رنگ رویه و آستری

مواد پتروشیمی

خودرو و قطعات خودرو

مهمترین اقلام وارداتی به ایران:

گندم و جو، کاغذ و چوب ، آهن آلات و فولاد، روغن آفتابگردان ، ماشین آلات و تجهیزات

روش های حمل و مبادی ورودی و خروجی

·        بنادر شمالی ایران(انزلی، نکا، فریدون کنار ، نوشهر)

·        مسیر زمینی (آستارا_مرز دربند)

·        بنادر روسیه در دریای خزر(آستاراخان،ماحاچکالا)

·        خط هوایی(تهران ، مسکو)

·        سایر مسیرهای دریایی (بنادرجنوبی ایران به بنادر روسیه در دریای سیاه یا دریای بالتیک)

·        مسیر دریای خزر _رود ولکا و کانال ولگا دون- دریای آزوف)

·        خط آهن( از طریق سرخس و کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان)

·        خط آهن آتی از طریق مسیر قزوین – رشت-آستارا 

نکات مهم در صادرات محصولات غذایی به روسیه:

·        توجه به زمان های طلایی در ارسال محصولات به بازار روسیه

·        شرط حضور نمایندگان خریدار و فروشنده در زمانهای بارگیری و تخلیه در مبدا و مقصد

·        استفاده از وسیله مناسب حمل با توجه به محصول و فصل و نیز کنترل سوابق دمایی دستکاه های سرد کننده

·        توجه به بسته بندی نظافت و درج اطلاعات به زبان روسی بر روی بسته ها 

·        توجه به رفتار رقبای خارجی در بازار و نحوه عملکرد آن ها 

·        تلاش جهت انعقاد قرارداد تامین محصول با فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در صورت برخورداری از قدرت عرضه

·        به کارگیری اشخاص معتمد در بازار روسیه جهت اعلام آحرین تغییرات در رویه و رفتار بازار

·        در صورت تمایل همکاری با تجار ایرانی مقیم روسیه ضمن تحقیق درباره خوشنامی آنها اخذ تضمین و وثایق در ایران در  برابر ارسال کالا مد نظر قرار گیرد

 

برخی مشخصه های بازار روسیه:

·        بازار روسیه مصرفی است و برخی از مناطق آن تا 85 درصد مصرف کننده محصولات وارداتی هستند.

·        مصرف کنندگان روسی قبل از کیفیت به قیمت توجه دارند.

·        مصرف کنندگان در مسکو تمایل به مصرف محصولات جدید دارند در حالی که در  سن پترزبورگ در این خصوص محافظه کار هستند.

·        فروشگاه های هایپر مارکت تسلط قابل ملاحظه ای بر شبکه توزیع خورده فروشی در روسیه دارند.

·        بسته بندی تاثیر مستقیمی در فروش دارد.

·        مشارکت در نمایشگاه های روسیه برای یافتن طرف تجاری مفید است.

·        روسیه سرزمین دلال ها است و این امر هزینه تمام شده محصولات را افزایش می دهد

·        فساد اداری در روسیه سبب شده است تا پرداخت هایی جهت تسریع در روند اداری انجام شود.

·        بعضی مواقع ورود به بازار روسیه با یک محصول جدید راحت تر از گرفتن سهم بازار محصولات فعلی از رقبا است.

·        اگر توان عرضه و رقابت در شهر های مهم و بزرگ روسیه را ندارید بهتر است محدوده های جغرافیایی کوچک را برای عرضه انتخاب کنید

 

نحوه ارزیابی اولیه شرکتهای ایرانی از سوی شرکت های روسی

·        کارت ویزیت

·        داشتن وب سایت و چند زبانه بودن

·        دامین ایمیل صاحب کارت ویزیت

·        تعداد شماره تلفن و دورنگار شرکت

·        تعداد شعب شرکت در نقاط مختلف جهان

·        سوابق تجاری در روسیه و سایر کشورها

·        نوع غرفه در نمایشگاه ( ساده یا لوکس)

·        میزان ارتباط با سفارت و نهادهای کشورمان در روسیه

·        توانمندی های مالی تولیدی لجستیکی شرکت ایرانی

·        توانایی ارائه سریع لیست قیمت و پیش نویس قرارداد

·        تهیه کاتالوگ و بروشور به زبان روسی از سوی شرکت ایرانی

·        دارا بودن امکانات در روسیه ( نمایندگی ، انبار ، حساب بانکی، شریک تجاری)

·        برند و نوع محصول شرکت ایرانی

 

مراکز نمایشگاهی مسکو

مرکز نمایشگاهی اکسپو سنتر : محل برگزاری نمایشگاه های www.expocentr.ru/en/

·        کالاهای مصرفی 20ژانویه

·        پلاستیک و لاستیک 28 ژانویه

·        پروداکسپو(مواد غذایی)10فوریه

·        ساختمان 1آوریل

·        شیشه 3 جون

·        جهان غذا 15 سپتامبر

مرکز نمایشگاهی کروکس اکسپو محل برگزاری نمایشگاه های www.crocus-expo.ru

·        لوازم خانه 21 مارس

·        کفش و کیف 25 مارس

·        ساختمان2 آوریل

·        گل و گیاه 9 سپتامبر

·        سرامیک29 اکتبر

استعلام شرکت های روسی : اطلاعات شرکت را در سایت رو به رو وارد  کنید: www.nalog.ru - فروشگاه Food City در واقع نمایشگاه دائمی در زمینه مواد غذایی است. که می توان از آن بازدید کرد برای پیدا کردن مشتری و یا در آن غرفه گرفت.

سایت گمرک:  www.tks.ru

وزارت توسعه روابط اقتصادی: www.economy.qov.ru  

وزارت صنایع و بازرگانی: www.minprom.gov.ru    

استاندارد کالا:    www.gost.ru                                                                    

تعرفه وارداتی صفر

نرخ عوارض تعرفه وارداتی کالاهای زیر به روسیه تا تاریخ 31 می 2019 صفر خواهد بود:

 پسته پوسته دار، پسته پوست کنده، خرما، انگور خشک، سیاه، بی هسته، انگور خشک سلطانی انواع دیگر انگور خشک.